Er komt geen gesprek.

Nieuwsblad : Hier sneuvelt het cordon sanitaire zeker niet

Het Laatste Nieuws : CD&V gaat niet aan tafel zitten met VB

TVoost : Er komt geen gesprek met Vlaams Belang

Onmiddellijk na de verkiezingen nam het Vlaams Belang, (dhr. Slagmulder) het initiatief tot een meerderheidsvorming in Denderleeuw. Opvallend hierbij is dat er van een informatieronde geen sprake was. De inhoud is dus voor het Vlaams Belang blijkbaar niet zo belangrijk; de onmiddellijke formatie van een meerderheidsploeg en zodoende de verdeling van de postjes voor dhr. Slagmulder blijkbaar des te meer. Zo start je gesprekken niet op.

Tevens moeten we vaststellen dat de oproep tot een meerderheidsvorming onmiddellijk via de pers werd gelanceerd. Jezelf publiekelijk uitnodigen, getuigt van weinig stijl. Ook sociale media werden ingeschakeld om ons te “bewegen” tot een gesprek. Eigenaardige gebruiken om tot een meerderheidsvorming te komen.

Via een mailbericht werden CD&V en NV-A, gecontacteerd met verzoek tot een gesprek. In de voorbije weken werd het partijstandpunt van de NV-A in de Denderstreek over een eventueel samengaan met het Vlaams Belang zeer duidelijk. Het below-zero-gehalte van de chocomousse-foto in Ninove stuitte op een njet van de nationale voorzitter. Ook de lokale NV-A-voorzitter in Denderleeuw liet duidelijk optekenen; “Nu niet, morgen niet, nooit”. Het resultaat van een eventueel beleefdheidsgesprek tussen Vlaams Belang en NV-A (is dit er nu al geweest?), ligt dan ook al duidelijk vast; geen samenwerking met het Vlaams Belang.

Voor ons komt dit gesprek er ook duidelijk niet. Als CD&V staan we ideologisch nog een grotere stap verwijderd van het Vlaams Belang dan NV-A. Het Vlaams Belang hoeft dan ook niet in onze richting te kijken.

Eigenlijk hebben we als CD&V dit cordon sanitair niet nodig, om te weten dat je met deze ideologie niet samenwerkt. Het mensbeeld van het Vlaams Belang is fundamenteel verschillend van het onze. Als CD&V maken wij geen onderscheid tussen mensen op basis van hun herkomst, hun geloofsovertuiging, huidskleur of hun geaardheid. Mensen zijn in de eerste plaats in hun mens-zijn voor ons gelijkwaardig. Dit staat trouwens zo in onze Belgische grondwet. Als beleidmaker roep je dan ook op tot samen-leven, hoe moeilijk de uitdagingen soms ook zijn. Als beleidmaker roep je niet op tot het verdelen van een bevolking. Wie dit doet, raakt aan de fundamenten van onze democratie.

Maar de uitdagingen zijn zwaar. Het stemgedrag in Denderleeuw zet ook ons als CD&V aan het nadenken. We begrijpen duidelijk het signaal van de kiezer en nemen dit au serieux. Maar de oplossingen zullen we niet vinden door gemoederen op te hitsen en de allochtone gemeenschap te culpabiliseren. Wij aanvaarden niet dat mensen worden afgeschilderd als zondebok en oorzaak van alle kwaad. Deze mensen wonen hier, net zoals wij hier wonen en dit op basis van een wettelijke verblijfstitel. Het gros van deze mensen is trouwens Belg. Hen inschrijven in het bevolkingsregister is dan ook een verplichting, en dit geldt ook voor extreem-rechts indien zij de gemeente zouden besturen.

Een ding is voor ons duidelijk. We hebben begrip voor het politieke signaal dat de Denderleeuwse kiezer gaf. Maar werken aan een samenleving, zal werken zijn via het overgaan tot dialoog, het wegnemen van spanningen, elkaar als inwoners leren kennen en waar overlast zich voordoet, kordaat optreden.

Zie ook onderstaande artikels en video :

Hier sneuvelt het cordon sanitaire zeker niet

CD&V gaat niet aan tafel zitten met VB

tvoost : Er komt geen gesprek met Vlaams Belang